Trycksaker som reklam

Nästan alla upplever att de blir översköljda med reklam. Nuförtiden är det dock inte lika vanligt med tryckt reklam som dök upp i brevlådan som det var för några år sedan. Vissa argumenterar för att detta har gjort att de klassiska reklamutskicken har större genomslagskraft än tidigare, medan vissa menar att det är tvärt om.

Läs mer

Film istället för tryckt reklam?

Hursomhelst kan man inte förneka att digital reklam har ökat explosionsartat under 2000-talet. Under 2010-talet har informationsfilm blivit en stor marknad med företag som producerar animerade förklarande filmer på och för internet. Ett exempel är explainer.se i Sverige som ligger i framkant i utvecklingen med animerade reklamfilmer osv. Med det sagt är inte dödsstöten för den traditionella reklamen ännu inte kommen.

Vissa argumenterar för att den digitala revolutionen har gjort trycksaken som reklam utdaterad och vissa menar att den blivit mer effektiv eftersom pappersreklamen minskat.

Bättre än online?

Facebook, Instagram och Twitter fylls på med allt mer reklam. Många är så trötta på online-reklam att de väljer att installera en annonsblockerare. På tv:n har reklampauserna blivit längre och på Youtube kan man inte titta på en film utan att först titta på reklam. Vi vet att det fortfarande finns effekt i den gamla hederliga reklamen. Den går inte bara att klicka bort och nästan alla tittar faktiskt igenom reklamen de får hemskickad vilket ökar igenkänningen för din produkt eller varumärke betydligt. Dessutom ger en tryckt folder eller broschyr betydligt mer förtroende än en annons på internet.

Reklamprodukter fortsatt effektivt

När det kommer till profilprodukter är det något som fortsatt är populärt bland företag, och har varit det de senaste decennierna. Med hjälp av reklamprodukter kan man som företag nå ut med sin logotyp på ett effektivt sätt då man som mottagare får något i gengäld som man gör reklam för företaget.

Reklamprodukter som fyller en funktion

Det ligger i människans natur att ta vilja ta emot saker som ges till oss gratis. Priset för en gratis reklamprodukt, vars användningsområde uppfyller en funktion, är dessutom ett tämligen lågt pris att betala. Till skillnad från digital reklam eller från reklam som hamnar i brevlådan, är reklamprodukter något som mottagaren ofta själv väljer att plocka på sig och vem har egentligen lika nära till att göra sig av med ett reklamparaply som till att blocka annonser i webbläsaren? När den dagen kommer då regnet slår som spön i backen, är du glad över att du har ett reklamparaply som står i hallen.